ROTI JOHN SIMPLE

Selepas raya Aidiladha ni saya memang tak jaga diet saya sangat. Kesibukan bekerja membuatkan saya stres asyik makan ajer. Hahaha. Yela tu kan?! Bersenam pun tak sempat! Kat kawasan kediaman saya ni air pun kena catu. Jadi, nak memasak pun rasa malas, fikir 2, 3 kali samada nak memasak atau makan luar jer.

Malam tadi malas nak keluar cari makan. Encik suami saya minta saya buatkan apa2 menu, utk alas perut jer katanya sebab petang tu kami dah mengeteh makan mee rebus & soto. Kebetulan saya memang ada beli roti frankfurter (betul ke ejanya ni???) tapi belum ada idea lagi nak buat apa dengann roti tu. Apalagi, sebelum perut suami berbunyi baik saya ke dapur buat apa yg patut kan? Ok la, bila tengok semua bahan macam ada semuanya, saya pun buatlah roti John simple dimple ni. Hehehe. Semua dari ilham google2 jugak la ni. Yang saya modified ikut bahan apa yang ada kat rumah ni. Silakanlah mencuba jika suka ye. Let's check it out!

Roti John Simple

Roti John Simple
Resepi: umi_e@myresipi.com
Diolah: http://noreenhan@blogspot.com


Bahan-bahan ( 4-6 orang )

250gm daging cincang / daging burger - saya guna meatball ikea yg dicincang (tu jer stok daging yg ada :-))
1 biji bawang besar (saya pakai bwg holand)
1 ulas bawang putih
1 sudu kecil serbuk kari
3 sudu makan minyak untuk menumis (saya pakai mentega)
sedikit garam (saya tambah pepper ajishio)
3-4 biji telur
sedikit mentega
6 keping roti 'finger rolls' (roti panjang)
sos dan mayonis (jika suka)
kobis / timun (jika suka)

Cara-cara
1. Cincang bawang besar dan bawang putih
2. Panaskan minyak/mentega, tumis bahan yang di'blend' dan masukkan serbuk kari
3. Masukkan daging cincang dan letakkan garam secukupnya hingga masak - ketepikan
4. Belah dua roti jangan sampai putus
5. Masukkan telur dalam daging cincang tadi
6. Pukul sebentar telur+daging
7. Panaskan butter dlm kuali
8. Sapukan adunan daging+telur atas pan / kuali.
9. Terlangkupkan roti atas kuali - saya letak inti atas pan mengikut sukatan roti dan telangkupkan roti di atasnya, biarkan sebentar dan inti akan melekat pada roti.
10. Terbalikkan adunan jika telah masak dan biarkan sebentar
11. Angkat setelah bahagian bawah sudah sedikit garing
12. Hiaskan dengan sos dan mayonis jika suka - saya letak hirisan timun. Ok siap! 



Macam ni la rupa Mini Roti John Simple saya

Saya suka letak sos & mayonis..Jangan lupa letak hirisan timun atau kobis ye, barulah sodap ;)

Comments

Popular Posts